بÙسْم٠اللَّه٠الرَّØ+ْمَن٠الرَّØ+ÙيمÙ
اس کا دوسرا نام سورۃ Ù„ÙŽÙ… یَکن۔ بھی ÛÛ’Û” Ø+دیث میں ÛÛ’ ØŒ نبی صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ù†Û’ Ø+ضرت ابی بن کعب رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ø³Û’ Ùرمایا ØŒ Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ مجھے Ø+Ú©Ù… دیا ÛÛ’ Ú©Û Ù…ÛŒÚº سورۃ Ù„ÙŽÙ… یَکن الذینَ Ú©ÙŽÙَرÙÙˆ تجھے Ù¾Ú‘Ú¾ کر سناؤں Û” Ø+ضرت ابی رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ù†Û’ پوچھا ØŒ کیا Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ آپ Ú©Û’ سامنے میرا نام لیا ÛÛ’ØŸ “Ûاں “ جس پر (مارے خوشی Ú©Û’ )Ø+ضرت ابی رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ú©ÛŒ Ø¢ÚºÚ©Ú¾ÙˆÚº میں آنسو آگئے (صیØ+ÛŒØ+ البخاری سورۃ لم یکن )
لَمْ ÙŠÙŽÙƒÙن٠الَّذÙينَ ÙƒÙŽÙَرÙ+وا Ù…Ùنْ أَهْل٠الْكÙتَاب٠وَالْمÙشْرÙ+ÙƒÙÙ Ù†ÙŽ Ù…ÙÙ†ÙÙŽÙƒÙّينَ Ø+َتَّىٰ تَأْتÙÙŠÙŽÙ‡Ùم٠الْبَيÙّنَة٠﴿١﴾
اÛÙ„ کتاب Ú©Û’ کاÙر اور مشرک لوگ جب تک Ú©Û Ø§Ù† Ú©Û’ پاس ﻇاÛر دلیل Ù†Û Ø¢Ø¬Ø§Ø¦Û’ باز رÛÙ†Û’ والے Ù†Û ØªÚ¾Û’ (وه دلیل ÛŒÛ ØªÚ¾ÛŒ Ú©Û) (1)
تÙسیر
Ù¡Û”Ù¡ اس سے مراد ÛŒÛود ونصاری Ûیں،
۱۔۲مشرک سے مراد عرب Ùˆ عجم Ú©Û’ ÙˆÛ Ù„ÙˆÚ¯ Ûیں جو بتوں اور Ø¢Ú¯ Ú©Û’ پجاری تھے۔ منÙکّین باز آنے والے، بیّنۃ (دلیل) سے مراد نبی کریم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ûیں۔ یعنی ÛŒÛود Ùˆ نصاریٰ اور عرب وعجم Ú©Û’ مشرکین اپنے Ú©Ùرو شرک سے باز آنے والے Ù†Ûیں Ûیں ÛŒÛاں تک Ú©Û Ø§Ù† Ú©Û’ پاس Ù…Ø+مد (صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù…) قرآن Ù„Û’ کر Ø¢ جائیں اور ÙˆÛ Ø§Ù† Ú©ÛŒ ضلالت Ùˆ جÛالت بیان کریں اور انÛیں ایمان Ú©ÛŒ دعوت دیں۔
Ù¢Û”Û±Ø+ضرت Ù…Ø+مد صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù…Û”
رَ+سÙولٌ Ù…Ùّنَ اللَّـه٠يَتْلÙÙˆ صÙØ+ÙÙًا Ù…Ùّطَهَّرَ+ةً ﴿٢﴾
Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° کا ایک رسول جو پاک صØ+ÛŒÙÛ’ Ù¾Ú‘Ú¾Û’ (2)
تÙسیر
Û² یعنی قرآن مجید جو لوØ+ Ù…Ø+Ùوظ میں پاک صØ+ÛŒÙÙˆÚº میں درج ÛÛ’Û”
ÙÙيهَا ÙƒÙتÙبٌ Ù‚ÙŽÙŠÙّمَةٌ ﴿٣﴾
جن میں صØ+ÛŒØ+ اور درست اØ+کام ÛÙˆÚº (3)
تÙسیر
Û³Û”Û± ÛŒÛاں کتب سے مراد اØ+کام دینیÛØŒ قیمÛØŒ معتدل اور سیدھے۔
وَمَا تَÙَرَّ+Ù‚ÙŽ الَّذÙينَ Ø£ÙوتÙوا الْكÙتَابَ Ø¥Ùلَّا Ù…ÙÙ† بَعْد٠مَا جَاءَتْهÙم٠الْبَيÙّنَة٠﴿٤﴾
اÛÙ„ کتاب اپنے پاس ﻇاÛر دلیل آجانے Ú©Û’ بعد ÛÛŒ (اختلا٠میں Ù¾Ú‘ کر) متÙرق Ûوگئے (4)
تÙسیر
Ù¤Û”Ù¡ یعنی اÛÙ„ کتاب، Ø+ضرت نبی کریم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ آمد سے قبل اکھٹے تھے، ÛŒÛاں تک Ú©Û Ø¢Ù¾ صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ بعث Ûوگئی، اس Ú©Û’ بعد ÛŒÛ Ù…ØªÙرق Ûوگئے، ان میں سے Ú©Ú†Ú¾ مومن Ûوگئے لیکن اکثریت ایمان سے Ù…Ø+روم ÛÛŒ رÛی۔ نبی صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ بعث Ùˆ رسالت Ú©Ùˆ دلیل سے تعبیر کرنے میں ÛŒÛÛŒ Ù†Ù‚Ø·Û ÛÛ’ Ú©Û Ø¢Ù¾ صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ صداقت واضØ+ تھی جس میں مجال انکار Ù†Ûیں تھی۔ لیکن ان لوگوں Ù†Û’ آپ صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ تکذیب Ù…Ø+ض Ø+سد اور عناد Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ کی۔ ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛاں تÙرق کا ارتکاب کرنے والوں میں صر٠اÛÙ„ کتاب کا نام لیا ÛÛ’ØŒ Ø+Ø§Ù„Ø§Ù†Ú©Û Ø¯ÙˆØ³Ø±ÙˆÚº Ù†Û’ بھی اس کا ارتکاب کیا تھا، Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ÛŒÛ Ø¨ÛرØ+ال علم والے تھے۔ اور آپ صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ آمد اور صÙات کا ØªØ°Ú©Ø±Û Ø§Ù† Ú©ÛŒ کتابوں میں موجود تھا۔
وَمَا Ø£ÙÙ…ÙرÙ+وا Ø¥Ùلَّا Ù„ÙيَعْبÙدÙوا اللَّـهَ Ù…ÙخْلÙصÙينَ لَه٠الدÙّينَ Ø+ÙÙ†ÙŽÙَاءَ ÙˆÙŽÙŠÙÙ‚ÙيمÙوا الصَّلَاةَ ÙˆÙŽÙŠÙؤْتÙوا الزَّكَاةَ Ûš وَذَٰلÙÙƒÙŽ دÙين٠الْقَيÙّمَة٠﴿٥﴾
انÛیں اس Ú©Û’ سوا کوئی Ø+Ú©Ù… Ù†Ûیں دیا گیا Ú©Û ØµØ±Ù Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ عبادت کریں اسی Ú©Û’ لئے دین Ú©Ùˆ خالص رکھیں۔ ابراÛیم Ø+نی٠کے دین پر اور نماز Ú©Ùˆ قائم رکھیں اور زکوٰة دیتے رÛیں ÛŒÛÛŒ ÛÛ’ دین سیدھی ملت کا (5)
تÙسیر
Ù¥Û”Ù¡ یعنی ان Ú©ÛŒ کتابوں میں انÛیں Ø+Ú©Ù… تو ÛŒÛ Ø¯ÛŒØ§ گیا تھا Ú©ÛÛ”Û”Û”
ÛµÛ”Û²Ø+نی٠کے معنی Ûیں، مائل Ûونا، کسی ایک طر٠یکسو Ûونا، Ø+Ù†Ùآء جمع ÛÛ’Û” یعنی شرک سے توØ+ید Ú©ÛŒ طر٠اور تمام ادیان سے منقطع ÛÙˆ کر صر٠دین اسلام Ú©ÛŒ طر٠مائل اور یکسو Ûوتے Ûوئے۔ جیسے Ø+ضرت ابراÛیم Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù„Ø³Ù„Ø§Ù… Ù†Û’ کیا۔
۵۔۳ا؛القیّمۃ Ù…Ø+ذو٠موصو٠کی صÙت ÛÛ’Û” دین الملۃ القیّمۃ ائ: المستقیمۃ یا الأمّۃ المستقیمۃ المعتدلۃ، ÛŒÛÛŒ اس ملت یا امت کا دین ÛÛ’ جو سیدھی اور معتدل ÛÛ’Û” اکثر Ø§Ø¦Ù…Û Ù†Û’ اس آیت سے اس بات پر استدلال کیا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø¹Ù…Ø§Ù„ØŒ ایمان میں داخل Ûیں (ابن کثیر)
Ø¥ÙÙ†ÙŽÙ‘ الَّذÙينَ ÙƒÙŽÙَرÙ+وا Ù…Ùنْ أَهْل٠الْكÙتَاب٠وَالْمÙشْرÙ+ÙƒÙÙ Ù†ÙŽ ÙÙÙŠ نَارÙ+ جَهَنَّمَ خَالÙدÙينَ ÙÙيهَا Ûš Ø£ÙولَـٰئÙÙƒÙŽ Ù‡Ùمْ شَرÙÙ‘+ الْبَرÙ+يَّة٠﴿٦﴾
بیشک جو لوگ اÛÙ„ کتاب میں کاÙر Ûوئے اور مشرکین سب دوزخ Ú©ÛŒ Ø¢Ú¯ میں (جائیں Ú¯Û’) جÛاں وه ÛÙ…ÛŒØ´Û (ÛمیشÛ) رÛیں Ú¯Û’Û” ÛŒÛ Ù„ÙˆÚ¯ بدترین خلائق Ûیں (6)
تÙسیر
Ù¦Û”Ù¡ ÛŒÛ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ رسول اور اس Ú©ÛŒ کتابوں کا انکار کرنے والوں کا انجام۔ نیز انÛیں تمام مخلوقات میں بدترین قرار دیا گیا۔
Ø¥ÙÙ†ÙŽÙ‘ الَّذÙينَ آمَنÙوا وَعَمÙÙ„Ùوا الصَّالÙØ+َات٠أÙولَـٰئÙÙƒÙŽ Ù‡Ùمْ خَيْرÙ+ الْبَرÙ+يَّة٠﴿٧﴾
بیشک جو لوگ ایمان ﻻئےاور نیک عمل کیے ÛŒÛ Ù„ÙˆÚ¯ بÛترین خلائق Ûیں (7)
تÙسیر
Ù§Û”Ù¡ یعنی جو دل Ú©Û’ ساتھ ایمان لائے اور جنÛÙˆÚº Ù†Û’ اعضا Ú©Û’ ساتھ عمل کئے، ÙˆÛ ØªÙ…Ø§Ù… مخلوقات سے بÛتر اور اÙضل Ûیں۔ جو اÛÙ„ علم اس بات Ú©Û’ قائل Ûیں Ú©Û Ù…ÙˆÙ…Ù† بندے Ù…Ù„Ø§Ø¦Ú©Û Ø³Û’ شر٠Ùضل میں بÛترین Ûیں۔ ان Ú©ÛŒ ایک دلیل ÛŒÛ Ø¢ÛŒØª بھی ÛÛ’Û” البریۃ ØŒ یرأ (خلق) سے ÛÛ’Û” اسی سے Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ صÙت الباری ÛÛ’Û” اس لیے Ø¨Ø±ÛŒÙ‘Û Ø§ØµÙ„ میں بریئۃ ÛÛ’ØŒ ÛÙ…Ø²Û Ú©Ùˆ یا سے بدل کر یا کا یا میں ادغام کر دیا گیا
جَزَاؤÙÙ‡Ùمْ عÙندَ رَ+بÙّهÙمْ جَنَّات٠عَدْن٠تَجْرÙ+ÙŠ Ù…ÙÙ† تَØ+ْتÙهَا الْأَنْهَارÙ+ خَالÙدÙينَ ÙÙيهَا أَبَدًا Û– رَّ+ضÙÙŠÙŽ اللَّـه٠عَنْهÙمْ وَرَ+ضÙوا عَنْه٠ۚ ذَٰلÙÙƒÙŽ Ù„Ùمَنْ خَشÙÙŠÙŽ رَ+بَّه٠﴿٨﴾
ان کا Ø¨Ø¯Ù„Û Ø§Ù† Ú©Û’ رب Ú©Û’ پاس Ûمیشگی والی جنتیں Ûیں جن Ú©Û’ نیچے Ù†Ûریں بÛÛ Ø±ÛÛŒ Ûیں جن میں وه ÛÙ…ÛŒØ´Û ÛÙ…ÛŒØ´Û Ø±Ûیں Ú¯Û’Û” Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° ان سے راضی Ûوا اور ÛŒÛ Ø§Ø³ سے راضی Ûوئے۔ ÛŒÛ ÛÛ’ اس Ú©Û’ لئے جو اپنے پروردگار سے ڈرے (8)
تÙسیر
۸۔۱ان Ú©Û’ ایمان وطاعت اور اعمال صالØ+Û Ú©Û’ سبب۔ Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ رضامندی سب سے بڑی چیز ÛÛ’ (ورضوان من Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ú©Ø¨Ø±)(Ø§Ù„ØªÙˆØ¨Û 76)
Ù¨Û”Û² اس لئے Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ انÛیں ایسی نعمتوں سے نواز دیا، جن میں ان Ú©ÛŒ روØ+ اور بدن دونوں Ú©ÛŒ سعادتیں Ûیں۔
Ù¨Û”Û³ یعنی ÛŒÛ Ø¬Ø²Ø§ اور رضامندی ان لوگوں Ú©Û’ لئے ÛÛ’ جو دنیا میں Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ ڈرتے رÛÛ’ اور اس Ú©Û’ ڈر Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ ناÙرمانی Ú©Û’ ارکاب سے بچتے رÛÛ’Û” اگر کسی وقت Ø¨Û ØªÙ‚Ø§Ø¶Ø§Ø¦Û’ بشریے ناÙرمانی Ûاگئی تو Ùوراً ØªÙˆØ¨Û Ú©Ø± لی۔ اور Ø¢Ø¦Ù†Ø¯Û Ú©Û’ لیے اپنی اصلاØ+ کر لی، Ø+تیٰ Ú©Û Ø§Ù† Ú©ÛŒ موت اسی اطاعت پر Ûوئی Ù†Û Ú©Û Ù…Ø¹ØµÛŒØª پر۔ اس کا مطلب ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ ڈرنے والا معصیت پر اصرار اور دوام Ù†Ûیں کر سکتا اور جو ایسا کرتا ÛÛ’ØŒ Ø+قیقت میں اس کا دل Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ خو٠سے خالی ÛÛ’Û” —